3 februari 2010

En hjärna i kaos...

...tänker irrationella tankar.

Ingen nyhet i sig men jag blir lika förvånad varje gång jag inser vad hjärnan kan trassla till (och fixa, för den delen).

Igår när vi satt i väntrummet och väntade på att få komma in till läkaren för att få det hemska beskedet var paniken nära. Det var inte så att jag kände den komma krypande (som panik väl brukar göra) utan mer galopperande. För att ändå hålla ihop mig själv i ett stycke tog jag en tidning som låg på bordet och började läsa. Jag läste flera av artiklarna (mest mekanisk läsning - har ingen aning om vad där stod). Höll ihop hjärnan och känslorna ganska bra trots, eller kanske pga att det var - en biltidning! "Vi bilägare". Det är nog en av de första gångerna jag bläddrat i en sådan och absolut första gången jag läst flera av artiklarna...

Nästa hjärnövning fick jag själv skapa.
Har i en dryg vecka känt en förhårdnad i bröstet några cm från det ena ärret. Har kopplat på förnuftet som sagt att det inte är särskilt troligt med bröstcancer också just nu och inte heller just där. Visade läkaren och hon misstänkte direkt en dottertumör (så långt hade jag inte ens tänkt...). Nya undersökningar, blev skickad att punktera, dvs ta prov på vätskan i den. Läkaren som gjorde det var väldigt bra. Dagens enda positiva halmstrå att gripa tag i kom när han sa att han inte hittade något konstigt i snabbanalysen han gjort. Men han litade inte riktigt på att han kommit åt det han skulle (bakslag direkt) och hämtade därför en äldre kollega som också tog prov. Allt som allt sju personer (min läkare, hennes tre(!) kandidater, de båda punktionsläkarna och en grekisk kollega/praktikant) som tryckt och känt på ett ställe där jag redan var öm!
Här fick jag verkligen koppla in hjärnan och försöka se mig själv som ett objekt, inte en människa. Man känner sig så utlämnad när man ligger där och alla ska känna...

Sen undrar jag hur hjärnan är funtad när det gäller känslor.
Varför måste något riktigt hemskt hända innan man inser hur bra man har (eller hade) det? En av de bidragande faktorerna till min lilla kris förra veckan var förmodligen att jag insåg hur många av mina arbetskamrater som verkligen betyder något för mig. Så mycket mer än "bara" kollegor; arbetsKAMRATER också!

Och för er som undrar hur denna hjärna tänker nu;
Jag har haft mycket lättare att ta in och acceptera det dåliga besked läkaren gav mig än vad jag trodde jag skulle ha. Det är fortfarande tufft, jättetufft, med många tankar och känslor som virvlar runt, men på nåt vis känns det ändå som om jag har accepterat det hon sa och nu tar nya tag för att ta mig vidare härifrån.
Några kompisar har också fått mig att se lite positivt i beskedet. Modertumören och en dottertumör är ju trots allt borta, med god marginal (nu återstår bara att se hur mycket skit de har ställt till med...).
Sen undrar jag också varför dessa elaka ting kallas just moder- och dottertumörer, varför inte far- och son-???

15 kommentarer:

  1. Jag tycker att du är jätte jätte-stark Ulrika.
    Inte konstigt att hjärnan är i kaos efter allt som du har varit med om.
    Jag tänker mycket på dig ska du veta även om vi kanske inte känner varandra sådär jätteväl.
    Adam skulle säkert inte ha nåt emot att leka med Axel, så om du blir sysslolös någon dag så var inte rädd för att höra av dig.
    Kramar Lotta

    SvaraRadera
  2. Även jag tycker att du är så stark Ulrika och har sådana förnuftiga och kloka tankar, mitt i allt kaoset. Jag tänker mycket på er alla fyra och jag instämmer i dina funderingar om varför något hemskt måste hända förrän jag ska inse hur bra jag har det. Jag skulle vilja ge dig en go, varm STOR "ge-dig-inte-kram".
    KRAMAR Mathilda

    SvaraRadera
  3. Eller hur??? Varför inte far och son?
    Så skönt att se du skriver, Ulrika. Det är ett bra tecken!
    Vi har ju pratat om just det - att det är otroligt vad man kan acceptera. Det betyder dock inte att det inte är tufft!
    Det var bra att du sa till om knölen i bröstet. När får du svar på proverna?
    Jag kommer försöka ringa dig i helgen. Ringer på mobilen så kan du se om du orkar svara!;-)

    Tänker jättemycket på dig och skickar iväg all positiv energi jag bara kan.
    Stora kramar//Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Hej! Så bra att du är lite "vitstig" mitt i allt detta. Far-son menar jag. Som vanligt håller jag alla tummar jag har och hoppas att du snart får svar och att du snart får göra dina nya undersökningar. Så du/ni slipper vänta. Kramisar från Eva

    SvaraRadera
  5. Hej Ulrika, hoppas att vi snart får se dig här på jobbet igen med goda besked. Ta väl hand om dig.Susanne Schagerström

    SvaraRadera
  6. Förstår ditt virrvarr i hjärnan..
    Håller tummarna för dig!!
    Kram, Gunilla i Gladsax

    SvaraRadera
  7. Tänker på dig och hoppas du får positiva besked! Ta hand om dig! Kram Charlott (JC)

    SvaraRadera
  8. Heja Ulrika! Kämpa på och kom gärna och hälsa på på jobbet. Du är alltid välkommen. Ta hand om dig och din familj - och se även till att bli väl omhändertagen!!!Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Hej Ulrika!
    All världens varmaste tankar till dig. Positiv energi och styrka kommer man långt med. Häng i och kämpa och vet att många tänker på dig och hela din familj:)
    Kramar Monica

    SvaraRadera
  10. Hej vännen! Jag tänker på dig och din familj, hoppas att ni trots allt kan få några ljusglimtar och lugna stunder mitt i allt kaos.
    Många stora kramar Anna Cutting

    SvaraRadera
  11. Mina tankar är med dig, Ulrika!
    Kramar Maria CS

    SvaraRadera
  12. Hej Ulrika!

    Jag tänker mycket på dig och vad du och din familj går igenom. Jag fick ju också cancerdiagnos i oktober.

    Jag är opererad och väntar nu på behandling. Jag kan inte säga att jag vet vad du går igenom eftersom man inte kan jämföra sånt här, men utifrån mig själv vet jag att ett cancerbesked är jobbigt. Inte trodde man väl att det här skulle hända mitt i livet? Och alla dessa tankar, undersökningar, oro, funderingar, väntan på olika besked och reaktioner inför och efter besked samtidigt som man ska ta sig igenom vardagen med jobb, hämta och lämna på dagis, städa, tvätta, handla, laga mat och vara en bra mamma. Ja, det känns fortfarande overkligt.

    Vill bara att du ska veta att jag finns och vill du prata eller höra av dig får du gärna maila (madeleine.andersson@ystad.nu). Annars kan vi ha kontakt här via din blogg.

    //Madeleine vars svärmor jobbar ihop med din svärmor :o)

    SvaraRadera
  13. Hoppas filmen var bra , den är ju en klassiker eller hur ? De byxorna skulle man önska sig i vissa stunder .....
    Vet vad din önskan är , ta på boxhandskarna slåss som f-n . Kämpa , kämpa vi är många som håller på dig .Det är nu du ska "rule the world".
    Vet att ni har mkt tunga saker framför er .En av våra bästa vänner drabbades av bröstcancer x 2 . Men hon har ett bra liv idag .

    Varma tankar / Charlotta

    SvaraRadera
  14. Hej vännen, vi tänker på er!
    kramar från Ingela med familj

    SvaraRadera
  15. Jag håller med dig Ulrika, varför inte far och sonbenämning i stället? Den tanken har aldrig föresvävat mig-det ska vara du till det. En mycket sund reflektion enligt mig! Din hjärna funkar ju helt ypperligt!

    Kram Maria(Grangången)

    SvaraRadera