2 februari 2010

Återbesök...

...och bara jobbiga besked.

Jag hade ärligt talat haft lite svårt att tänka mig några positiva besked, utan jag hade nog mest funderat över hur jag skulle reagera när (inte om) jag fick de dåliga beskeden och hur läkaren skulle lägga fram dem.

Hon berättade i alla fall att:
  • de, i området runt modertumören, hade hittat ett litet område med cancerceller, men de var nu borta med god marginal
  • den lilla knutan de tagit bort var en dottertumör och att även den var borttagen med god marginal
  • lymfkörteln de tog bort (portvakten) var sjuk, dvs cancercellerna från modertumören hade spridit sig dit.

Nu kommer de att operera bort fler lymfkörtlar i armhålan. Den operationen blir om tre veckor (vänta igen). Innan dess ska jag genomgå en skiktröntgen där de ska undersöka om det finns fler tumörer / ansamlingar med cancerceller i kroppen. Vet ännu inte när det blir, men troligen inom två veckor.

Sammanfattningen av dagens besked är att cancern har spridit sig men ingen vet hur mycket. Det är det de ska ta reda på med hjälp av skiktröntgen och sen stoppa vidare spridning med operationen.

Det enda jag kan göra just nu är att hoppas. Och att försöka tänka positivt. Inte lätt, men jag får väl öva...

13 kommentarer:

  1. Hej Ulrika! Tänker på dig och vad du just fått veta. Samtidigt tror jag att det ändå är bättre att veta än att gå och oroa sig. Stor kram Anita

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika! Jobbiga besked men ändå bra att de fått bort så mycket som de fick. Hoppas du/ni ändå kan tänka positivt så långt det är möjligt. Massor med kramar från Eva med familj

    SvaraRadera
  3. Tunga besked. Men kanske skönt ändå att de fått bort både moder och dotter tumör med god marginal. Hoppas kommande röntgen ger positiva besked.
    Hjärtkramar, Gunilla i Gladsax

    SvaraRadera
  4. Oj vad jobbigt :(
    Hoppas att tiden går snabbt nu till undersökning och operation.
    Tänker på dig....
    Massor av kramar/ Lotta

    SvaraRadera
  5. Fortsätter hålla alla tummar jag kan, och hoppas att nästa op. ska gå bra

    KRAMAR I STORA LASS // Cecilia

    SvaraRadera
  6. Kram från Parthena, vi hörs.

    SvaraRadera
  7. Trist besked, men jag hoppas att du inte deppar ihop (fast jag förstår om du gör det). Tänker på dig.
    Appropå ingenting - jag hörde Tracy Chapmans låt Fast car på radion ikväll när jag körde hem från jobbet och kom genast att tänka på dig. Kommer du ihåg att du hade den skivan på kassettband i stallet? Vi brukade lyssna på den när vi grejade med Mabel.

    Många kramar från Helena

    SvaraRadera
  8. Här strömmade tårarna, jag som var säker på att det skulle bli ett positivt besked. Någon vidare siare är jag visst inte, tyvärr. Ta hand om er så länge och du vet att det är bara att säga till om du/ni behöver vara ifred ibland, så har vi gärna Axel och Erik här. Nu hållar vi nya tummar! Stor kram Madde

    SvaraRadera
  9. Tänker på dig och resten av familjen!
    Kämpa på och ta ett steg i taget.
    Massor med kramar
    Kristin

    SvaraRadera
  10. Olle-Bulle. Det hjälpte inte att mina tummar blivit blå. Jag kommer att hålla dem ännu hårdare inför din nästa operation, och att röntgen inte visar något. Tänker på er, massor.
    Putte

    SvaraRadera
  11. Kämpa på! Lycka till på nästa operation. Jag tänker på dig, kram Sanna

    SvaraRadera
  12. Vi är många på jobbet som känner med dig i det jobbiga du går igenom, och vi saknar dig här. Vill stötta dig genom att du ska veta att vi bryr oss! Du är en underbar människa, Ulrika! Kramar från Jeanette L med flera kollegor

    SvaraRadera
  13. Jag tänker på dig, fortsätt tänka positivt och kämpa på!Kramar Pernilla

    SvaraRadera