18 februari 2010

CT-PET avklarad!

Ja, idag blev det äntligen dags att göra CT-PET undersökningen. Jag var lite nervös i morse. Inte för själva undersökningen utan för att den, av en eller annan anledning, skulle bli inställd, men det blev den alltså inte.

Till att börja med injicerade de en radioaktiv sockerlösning. Inte mycket (0,5ml) men tillräckligt för att jag skulle bli en radioaktiv strålningskälla. Pga det skulle helst inte Håkan vara kvar i rummet. Dessutom skulle jag ligga stilla och slappna av i nästan en timme. Fick inte ens prata, så det var ännu ett skäl till att Håkan inte skulle stanna. Hur skulle jag kunna vara tyst i en timme med nån annan i rummet? Det enda jag skulle göra var att dricka kontrastmedlet (1liter) jämnt fördelat under timmen, i övrigt skulle jag bara slappna av. Det var ganska skönt att bara ligga helt stilla i lugn och ro och inte få göra något annat (=inget dåligt samvete för att jag bara latade mig).
När det var dags för undersökningen fick jag först gå och kissa för det var inte lämpligt att bli kissnödig under röntgenundersökningen. De sa att det skulle ta ca 25 min, och det verkade ju ok med tanke på att jag precis druckit 1liter kontastmedel (som för övrigt både såg ut och smakade som vatten).

Den första undersökningen (CT´n) gick bra. I mitten av den sprutade de in kontrastmedel i blodet. Då började jag känna mig lite kissnödig, men eftersom det redan gått 15min så tänkte jag att det inte var några problem. Då skickade de in mig i maskinen som skulle göra PET-undersökningen, och samtidigt sa de att "nu är det bara 25min kvar". Jag klarade att slappna av en stund, sen började jag tänka på vatten...

Måste tänka på annat!
Började räkna. Kom till 100 flera gånger. Tänka på annat...
En öken!!! Torrt och bra - tills jag "fick syn på" en oas, med fint vatten. Tänka på annat...
Elefanter... som började spruta vatten med sina snablar.
Tulpaner... som stod i en stor vas med vatten...

Till slut fick jag säga ifrån att det inte fungerade en enda minut till. Då sa de lite vänligt att jag måste hålla ut, det var ju bara 5 min kvar...

Jag pratade med dem om att jag ska opereras på tisdag - om svaret blivit klart. De sa att läkaren i stort sett redan satt och kontrollerade bilderna och att min läkare förmodligen skulle ha resultatet redan i morgon.
Nu blev jag nervös. Vad ska det bli för besked nu? När får jag veta? På måndag som det var bestämt från början eller ringer de redan i morgon? Jag hade tänkt jobba i morgon, kan jag det nu? Vill inte att de ringer mig på jobbet, samtidigt som jag såklart vill veta så snart som möjligt. Är min läkare ens i tjänst i morgon? Ovissheten tär...

5 kommentarer:

  1. Vad skönt att det blev av! Ett steg längre...Tur att du kunde ha sån fantasi medan du var på undersökningen. Sköt om dig! Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Skönt undersökningen blev av.
    Ovisshet är bläää

    Hoppas du får veta snart

    KRAM Cecilia

    SvaraRadera
  3. Jag gillar ditt härliga sätt att skriva.
    Hoppas att din läkare ringer dig i dag så du slipper och väntar.
    Kram Pia i S-hamn

    SvaraRadera
  4. Önskar dig positiva snabba svar!!!

    Kram, Gunilla

    SvaraRadera
  5. Håller tummarna för snabba och bra besked!
    Hoppas helgen blir bra!
    Kramar, Lotta

    SvaraRadera