6 januari 2010

Nervös, orolig....

...och lite rädd är jag i dag.

Imorgon är det (äntligen) dags för mig att bli opererad. För läkarna i melanomteamet är detta en rutinoperation, men inte för mig.

I morgon ska jag vara på sjukhuset redan kl 7(!) för att träffa kirurgen innan han/hon börjar operera. Innan operationen ska jag på undersökning där de ska spruta in lite radioaktivitet runt ärret för att sen kolla till vilken lymfkörtel detta går så att de kan operera bort och kontrollera rätt portvaktskörtel. Efter det är det dags för operation, förhoppningsvis ganska direkt, men det vet jag inte. Jag vänjer mig aldrig vid all denna väntan...

Under operationen skall de dels ta bort portvaktskörteln, dels "min lilla knuta" och så ska de ju ta bort massor runt om det "gamla" märket. 2cm runt om. Det blir ett 4 cm brett sår och nästan 10cm långt. Läkaren pratade om att det ibland var svårt att sy ihop ett så stort sår och att man kunde behöva transplantera lite hud, men när han tittade på mig konstaterade han att det inte skulle behövas. Nån nytta av de extra kilona ska jag väl ha...

Om allt går som planerat och operationen inte är allt för sent på dagen får jag komma hem på kvällen igen. Sen är det ju bara att vänta igen. Ca 4-5veckor innan vi får besked.

Pratade med "min sköterska" igår och hon sa att en vecka hemma brukar vara lagom, så inget jobb nästa vecka.

1 kommentar:

  1. Håller tummarna för dig i morgon.

    Kram /Parthena

    SvaraRadera