3 januari 2010

16 dec, melanomteamet i Lund

Jag fick en kallelse till "Bröst och melanommottagningen" på kirurgen i Lund, den 16 dec. På kallelsen stod inget om vad de skulle göra, bara datum, tid och namnet på läkaren. Frågorna hopade sig såklart.
Vad skulle hända? Skulle jag bara träffa läkaren för samtal, eller skulle de skära bort omgivande hud? Skulle de skära med lokalbedövning eller under narkos? Om de skulle söva mig, skulle jag då få gå hem samma dag eller stanna kvar en eller flera nätter? Kunde jag jobba dagen efter eller skulle jag vara sjukskriven?
Jag ringde dit och frågade. Fick till svar att läkaren den dagen skulle göra en bedömning, och om han bedömde att det gick att ta bort där och då med lokalbedövning så skulle de göra det, annars skulle jag få en ny tid.

Tack och lov hade jag lärt av mitt misstag, så nu var Håkan med. Det var inga roliga besked vi fick. Min prick, melanomet var ganska stort, och de skulle operera bort omgivande hud mm under narkos. Samtidigt skulle de spruta in lite radioaktivitet och färgämne runt det gamla ärret för att se vilken lymfkörtel det gick till. Denna körtel ska också tas bort vid operationen för att sen analyseras. Det vi ska hoppas på är att cancern inte spridit sig till denna första lymfkörtel som de kallar "portvakten".

Han bad mig också vara lite vaksam om det dök upp några knutor eller knölar på ryggen / sidan. Dock kände han igenom mig och hittade inget.

Fick tid för operation den 19 januari - över en månad senare. Det var den första lediga tid de hade... Dock undrade de om jag kunde tänka mig att ta en ev. återbudstid om det dök upp någon sådan. Givetvis! Jag vill ju bli av med detta så fort det bara går. Innan operationen måste man röntga lungorna för att se så att allt är ok. Nu var ju det redan gjort och läkaren kunde ta fram det resultatet och kolla. Där var allt bra! Några dagar innan operationen ska man träffa narkosläkaren, men eftersom jag nu stod på väntlista så fick jag en tid för att träffa honom bara några dagar senare - den 22 dec. Allt för att vara beredd om/när de ringer.

All denna väntan gör mig mycket frustrerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar