3 januari 2010

Min lilla knuta

Torsdagen den 17 december, dagen efter att jag varit hos läkaren och bl.a. blivit uppmanad att vara vaksam över knutor på ryggen, upptäckte jag (givetvis) en knuta. Den satt mitt emellan ärret efter den sjuka pricken och armhålan där förmodligen portvaktskörteln sitter. Den blen också märkbart större under dagen. Från att Håkan knappt kunde känna den på morgonen trots att jag pekade ut den till att han på kvällen kunde hitta den utan hjälp. Jag blev förstås rädd och ringde till melanomteamet. "Min" sköterska var inte där och jag fick prata med en annan. Hon tyckte inte det var så bråttom att komma och visa den utan jag kunde lugnt vänta till på tisdagen när jag ändå skulle dit (och prata med narkosläkaren).

Det blev en väldigt jobbig helg. 5 dagar är en evighet när man lever med rädsla, oro och ovisshet.

På måndagen orkade jag inte vänta längre, så jag ringde till "min" sköterska som fixade en tid till mig direkt. Läkaren klämde och kände och blev inte riktigt klok på vad det var. "Såna" (jag tror han menade tumörer) brukar vara runda och denna var oval. Han skickade i alla fall mig till en annan läkare som tog lite prover på den. Sen fick vi gå hem - inte mycket klokare eller lugnare...

Dagen efter när vi träffat narkosläkaren fick vi komma in till vår läkare igen. Han berättade att en patolog analyserat provet som togs på knutan och att de hade en misstanke om att det var något...
De hade inte fått tillräckligt med prov för att definitivt kunna säga nåt. Ytterligare ett besked vi inte ville ha.
Det han sa att vi kunde hoppas på var att - om det nu var något - så får vi hoppas att det är några elaka celler som klumpat ihop sig på väg mot portvaktskörteln. Inte att de har varit där och sen spridit sig.
I vilket fall som helst ska de ta bort den i samband med operationen. Återigen känns det som en evighet till den 19jan.

Under hela helgen och några dagar till spände knutan och var öm och det gjorde ont när jag gjorde vissa rörelser, sen slutade det. Nu känner jag inte av den så länge jag inte trycker på den. Vet inte om det är positivt eller negativt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar