3 januari 2010

Beskedet, november -09

Efter att stygnen var tagna åkte vi på en härlig semester till Lalandia tillsammans med goda vänner. Då hade jag i stort sett "glömt" bort märket. Nånstans i bakhuvudet fanns det dock och jag gick och väntade på det där brevet som skulle berätta att märket är analyserat och inga farliga saker hittades.

Den 23 november när jag kom till jobbet fick jag höra att någon sökt mig. Jag fick en konstig känsla av att det var från vårdcentralen och det fick jag bekräftat när jag ringde hem på kvällen - de hade sökt mig hemma också. Magkänslan sa mig att det handlade om märket, och jag började misstänka att det inte var bra...

När jag slutade jobba kl22 såg jag att läkaren ringt min mobil och pratat in där (kl 19). Han hade lämnat sitt hemnummer och sa att jag kunde ringa. Visst är det sent att ringa någon kl 22, men jag ringde ändå, klarade inte att leva i ovisshet. Fick mina misstankar bekräftade. De hade analyserat mitt märke och det var Malignt melanom - hudcancer.

Läkaren skulle skicka en remiss till Lund för uppföljning. Mer hud runtom ska tas bort och undersökas. Mycket mer fick jag inte veta då.

Körde hem (tryggt och säkert?) och försökte sova. Det gick inte så bra. Men plikttrogen som jag är åkte jag till jobbet nästa dag för att jobba. Det gick bra så länge jag satt i position och jobbade. När jag fick paus och satt i fikarummet kom alla tankar och jag mer eller mindre bröt ihop. TACK alla som sopade ihop mig! (Inget mer jobb den dagen.)

Pratade med min läkare på vårdcentralen och fick en tid dagen efter. Jag ville /vågade inte jobba då jag var rädd att krocka flygplan istället för att separera dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar