8 december 2010

Lymfödem, eller?

Besök hos sjukgymnasten på lymfödemmottagningen idag. Det har känts och känns bra i armen, men handen har blivit mer svullen sen jag var där senast. Hon mätte volym och omkrets och vi blev förvånade båda två. Volymmässigt är armarna/händerna nu lika stora, det skiljer 0,1% (förra gången var det 4,5%). Dessutom har båda armarna minskat i volym jämfört med förra gången trots att jag ökat lite i vikt. Konstigt!
Precis som jag så tyckte sjukgymnasten att handen var lite sämre, så nu fick jag nya kompressionshandskar som ska trycka emot ännu mer. Hon misstänkte att armstrumpan har varit så effektiv att den t.o.m. hindrat lymfvätska från handen att gå upp i armen, så nu ska jag använda den lite mindre.
Fingrarna och handen ska jag prova att linda på nätterna ett tag framöver för att se om det blir bättre. Tur att jag lindat hästar en hel del i mina dar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar