28 december 2010

Inskrivning

Tankekaoset från igår fortsatte idag.
Jag har varit trött hela dagen. Sov dåligt i natt. Jag brukar inte ha sömnproblem, men det blev nog lite för mycket igår. Dessutom hostade yngste sonen en hel del framemot morgontimmarna.
Vi skulle vara på sjukhuset kl 10, så redan kl 9 lämnade vi barnen hos kompisar. Vi sa att vi skulle hämta dem till lunch. Känns inte roligt att lämna bort yngste sonen som är förkyld och hostig.

Vi kom in till sjukhuset kl10, sen fick vi vänta. Och vänta och vänta... Kl 12 fick vi äntligen träffa en sköterska som ställde några frågor, tog blodprov och informerade lite. Kl 13.30 träffade vi narkosläkaren och en stund senare läkaren som ska operera. Totalt tog dessa möten ca60min. Och vi var där från kl10 till 14.20. Idag ville jag verkligen vara med mina barn, inte sitta i en sjukhuskorridor och vänta.
Vi hämtade barnen hos kompisarna, körde hem, packade deras väskor och sen körde Håkan och lämnade dem hos farmor och farfar där de ska få vara en eller två nätter.

De ska operera med titthålskirurgi med hjälp av en robot, dvs gå in med 4-6 små hål istället för att skära ett stort. De ska ta bort livmodern, några lymfkörtlar som också "lyste" på PET-undersökningen (=markerade ökad cellaktivitet = misstänkt tumör), samt den ena äggstocken som också "lyste". Tydligen kan äggstockar lysa utan att det är tumörer, men läkaren ville inte chansa (och det måste jag säga att jag uppskattar). De vill inte ta bort båda äggstockarna om de inte måste eftersom jag då skulle komma i klimakteriet på tok för tidigt och det är tydligen väldigt jobbigt. Därför tar de bara den ena, och om det visar sig att det behövs så tar de bort den andra vid ett senare tillfälle.

Några positiva bitar:
De ska operera mig direkt på morgonen! Vi ska vara där kl7 och kl 7.50 ska jag vara på operation. I våras opererades jag inte förrän på em och det var en låååång väntan.
Om allt går som planerat får jag komma hem redan dagen efter. Läkaren sa att jag i stort sett kunde börja motionera "alla sporter" dagen efter utskrivning. (Det verkar inte som det blir några dammsugningsrestriktioner denna gången heller.)
Jag skulle få resultaten efter 2veckor! Normalt sett brukar de ha svaren efter en vecka, men då vi är mitt i helgerna så vågade han inte lova det. När jag blir utskriven ska jag få en återbesökstid. Han undrade om det var ok att han ringde och berättade resultaten. Det tyckte jag INTE att det var, jag vill att både Håkan och jag ska kunna höra vad han säger och kunna fråga om vi undrar något. (Bara tänk er att jag står på dagis och hämtar barnen, eller på ICA med båda barnen skrikande - och så ringer han. Då spelar det ingen roll om bekedet är positivt eller negativt.)

Dessutom trodde han att jag skulle kunna gå på nyårsfest. Och dricka vin och champagne. Han bestämde snabbt och lätt att Håkan skulle köra den kvällen, så att jag kunde skåla.

2 kommentarer:

  1. Lycka till idag. Är med dig! Japp, skåla utav sjutton på nyår!!!!!!
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hej min vän!

    Har tänkt på dig hela min vakna tid idag - som visserligen inte har varit särskilt lång...(tack kära barn;-))

    Hoppas du ligger skönt och att du inte är så groggy efter narkosen längre.
    Synd att det inte blev några dammsugarrestriktioner.....

    Jättekram från mig!
    Elisabeth

    SvaraRadera