21 december 2010

Dubbel förtur...

Med utgångspunkt från vad vi visste innan fick jag egentligen ganska positiva besked idag.

Jag har tyckt att min värld fungerat helt ok den senaste tiden. Jag har mått ganska bra och kännt mig ganska lugn inför dagens undersökning. T.o.m. i förmiddags kändes det bra. Vi var en liten runda på stan, köpte några julklappar och åt lunch innan det var dags för dagens första läkarbesök. På kvinnokliniken. MEN när jag kom in i väntrummet... Var nära att börja gråta redan där, och sen när jag kom in till läkaren var det ju helt kört.
Nåja, en massa frågor om sjukdomshistoria och annat. Sen undersökning.
Jag har aldrig gillat gyn-undersökningar, och idag var inget undantag. Han undersökte grundligt och använde även ultraljud. Men han hittade inget onormalt. INGET ONORMALT.
Utifrån den undersökning han gjorde tyckte han inte det var nödvändigt att vidta några åtgärder, men eftersom PET-undersökningen markerat något så kan de inte släppa det här. Alltså beslutade han att de ska operera bort min livmoder, med titthålskirurgi. Han skulle titta på bilderna extra noga nästa vecka och skriva en remiss med dubbel förtur till operation. Dubbel förtur... antingen har man väl förtur eller inte.
Förmodligen blir det operation vecka 2.

Efter det samtal med kuratorn. Välbehövligt. Hon fick mig att stanna i tanken att dagens undersökning faktiskt gav positiva besked!

Sen tog vi en tur ner till melanommottagningen och letade upp läkaren där för att höra vad hon ville prata om (hon skulle ju ringa under eftermiddagen). Hon sa att hon bokat in denna tiden för att hon skulle prata med mig om vad gynekologen kommit fram till, men det hade hon ännu inte fått reda på. Nej, det var väl inte så konstigt att hon inte hade, men jag kunde ju berätta för henne. Hon undrade vem som undersökt mig och blev mycket nöjd när hon hörde läkarens namn. Hon blev också nöjd när hon hörde vad han kommit fram till.
Ett besked hade hon dock att ge, och det var svaren på blodproven. De tog blodprover för att kolla melanommarkören i blodet och dessa var helt normala. HELT NORMALA. Dagens andra positiva besked.

Nu ska jag se fram emot att fira jul och nyår och vara frisk.

5 kommentarer:

  1. Har tänkt på dig hela dagen. Väntat på en uppdatering i bloggen. Vad skönt att du blir av med livmodern. (Hoppas du oxå tycker det).
    Förtur fick jag när de hittade mina tumörer, det var inom 3 månader. Så din dubbla förtur är nog, första bästa lediga tid efter helgerna.
    Jag håller tummarna för dig att allt kommer gå bra.
    En riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR önskar jag dig.
    Stora kramar Cecilia

    SvaraRadera
  2. Ibland uttrycker man sig inte som man menar.
    Jag menar att det är väl bra att de tar bort livmodern om det nu finns ngt litet där. Så är den oron borta.

    Kram igen

    SvaraRadera
  3. Åh Ulrika! Vilka bra nyheter så här innan jul!
    Massor med kramar
    Annika

    SvaraRadera
  4. Glädjande!!!

    Många kramar, Gunilla i Gladsax

    SvaraRadera