19 december 2010

Ikväll är jag frisk!

Ja just nu, i kväll, är jag frisk.

Jag har precis kommit in från en fantastisk, vacker, strålande, alldeles alldeles underbar promenad i vinterkvällen.
Ibland bara måste jag ut, och i kväll var en sådan gång.
12 grader kallt, 40 cm snö som gnistrar i fullmånens sken och knarrar härligt under skorna. Fullmånens sken i kvällen får allt att nästan lysa i en härlig vinterblå nyans. Är detta verkligen södra Skåne?
Stora vackra istappar hänger ner från ett tak på ett hus jag går förbi.
Kylan nyper i kinderna, det enda ljud som hörs är knastret från snön när jag går. (Och ett flygplan på hyfsat låg höjd som förstör lite av känslan. Kära kollegor, kan ni vara så snälla att hålla dem härifrån den lilla stund jag är ute i vintermörkret?)
Från hus och trädgårdar strålar julens ljus.
Jag känner mig glad, nästan lyrisk över allt detta vackra.

En så´n här kväll kan jag väl inte vara sjuk.
Jag känner mig inte sjuk.
Jag vill inte vara sjuk.
Och då ska jag inte tänka mig sjuk.
Så, ikväll är jag frisk!
Ikväll mår jag bra!

1 kommentar: