25 november 2010

Lite lättare

Dagen idag har varit lite lättare än gårdagen.
Jag har insett att sköterskans ord igår inte tvunget måste betyda ett negativt besked. Det kan ju faktiskt vara så att de måste följa sina rutiner och ta upp varje patient på måndagskonferens innan de pratar med patienten...

I våras var det dock inte så. Då ringde de mig direkt och sa att där inte fanns något. Dock var det så att operationen dagen efter hängde på vad de hittade på den CT-PET-undersökningen.
Samtidigt undrar jag varför de i kallelsen till undersökningen skriver att "din läkare kommer att ha svaret ca en vecka efter undersökningen". Det måste ju betyda att någon under den veckan kommer att ha tittat på bilderna och gjort en bedömning. Kan man inte lita på att den läkaren ser vad som behöver ses? Om han/hon gjort bedömningen att det inte finns något på bilderna, måste ytterligare läkare titta på bilderna då? Och varför måste det tas upp på konferens?

Det som pekar åt det positiva hållet är att sköterskan "vägrade" boka in mig för en återbesökstid. Kan det betyda att de inte vill ha mig där?

I vilket fall som helst så är väntan urjobbig. Jag vet ju inte ens när jag kommer att höra från dem. Måndag eftermiddag kan jag väl inte förvänta mig, de börjar ju inte konferensen förrän kl14. Men tisdag... Kommer de att ringa och ge besked/boka tid för återbesök eller skickar de brev? Om det är brev som gäller kan det dröja hur lång tid som helst. Och om de på tisdag ska börja titta i kalendrarna när läkarna har tid för återbesök - jag vågar inte ens tänka på saken.

Dock har min hypokondriska sida fått fullt utlopp idag. Varje liten onormal (och normal) känsla har blivit cancersjukdom. Tack och lov har ingen av de konstiga känslorna suttit i särskilt länge, så sjukdomstillstånden har lagt sig efter hand.

1 kommentar:

  1. Tror definivit reglerna är sådana att din doktor ska lämna besked.
    Varje liten undersökning jag har varit på så har det varit dr som ska lämna besked. Även om dr är sjuk får man vänta till de komemr tillbaka. Så var det för mig iaf.
    Jag sulle få besked efter 2-4 veckor efter op. Det tog 11 veckor, ringde o frågde o frågade men det var dr som skulle ta kontakt.
    Håller alla mina tummar för dig, förstår att tankana lever om. Mn gör som hunden.... om du kan... kissa på det.
    KRAM Cecilia

    SvaraRadera