2 november 2010

Armen är nästan svullen...

Idag har jag varit på lymfödemmottagningen (som uppvärmning inför återbesöket i morgon). Jag var inställd på att känna klumpen i magen och halsen, tårarna brännande bakom ögonlocken osv, men slapp det! Det kändes helt ok att parkera i sjukhusgaraget, promenera på området och gå upp till lymfödemmottagningen. Som jag visste sen innan så är ju sjukgymnasten dessutom mycket lättsam och trevlig.

Hon mätte mina armar och klämde och kände. Visst, där är en viss svullnad, det ser man med blotta ögat, och hon kunde även känna lite vävnadssvullnad, men inte mycket. När hon sen mätte volymen på armarna visade det sig att min högerarm är 4,5% större än den vänstra. För att räknas som svullnad ska det skilja minst 5%, så vad säger man? Min arm är nästan svullen...

Dock är det så att ju tidigare man kommer in och får behandling desto bättre brukar det vara. Svullnaden brukar gå tillbaka, och om jag har riktig tur kan den försvinna helt (men det är väldigt ovanligt).
Behandlingen består i att jag fick en kompressionsstrumpa att ha på armen, hela vägen från handleden till armhålan, och dessutom en handske (utan fingrar). Dessa ska vara på hela dagarna. En annan handske som jag ska ha på natten, åtminstone nu i början.

Det känns ganska bra att ha kompressionsstrumpan, men det är inte vackert. "Hudfärgat" elastiskt tyg (finns även i svart). Från och med nu är det långärmade tröjor som gäller!
Men, vad spelar det egentligen för roll?

1 kommentar:

  1. Vet du, jag ska skicka en länk till dig med sådana armstrumpor i massor av fina färger och mönster. Påminn mig om jag glömmer!
    Kram
    Annika

    SvaraRadera