23 mars 2010

JAAAAAAAAAAAAAAA!

Idag var det dags att gå till läkaren igen. Det var med tunga steg vi gick in genom dörrarna, men lätta när vi gick därifrån. Läkaren hade bara positiva besked att ge oss. De hade opererat bort 11 lymfkörtlar och alla, jag måste få skriva det igen, ALLA, var friska!

Det var ett underbart besked, på dagen 4månader efter att jag fick beskedet att jag hade Malignt melanom. De senaste 2veckorna har jag i och för sig levt som om jag vore frisk och även tänkt att jag var det. Häromdagen slog det mig dock att det kanske inte var så. Klumpen i magen växte, axlarna tyngdes ner, men så idag - allt det jobbiga bara flög bort, som genom ett trollslag.

De hade dessutom beslutat att jag inte ska få någon strålning. Faktiskt ingen behandling alls. Cytostatika i förebyggande syfte hjälper inte mot melanom, och det finns heller inga undersökningar som visar att strålning i förebyggande syfte ska ha några fördelar. Däremot kunde läkaren ge oss en del nackdelar med att stråla melanom i förebyggande syfte, bl.a. att huden vid strålning kan bli stelare och torrare. Det kan göra att det blir svårare att upptäcka dottertumörer om sådana skulle dyka upp, vilket vi innerligen hoppas att det inte sker. Det enda som de ska göra är att ha mig under bevakning, med täta återbesök och kontroller, och det känns ju jättebra.

Plötsligt kan jag, med full kraft, återgå till ett "normalt liv". Nästa vecka ska jag ha semester, sen ska jag börja jobba operativt igen. Jag har verkligen längtat efter att få jobba med flygplanen!

Givetvis är jag medveten om att det inte kommer att bli som förr. Jag kommer alltid att få leva med vetskapen om att de elaka cancercellerna kan slå till igen. Risken för återfall finns, och risken för att nya melanom ska utvecklas hos mig är tydligen större än hos andra som inte haft melanom innan. Jag måste för resten av livet vara extremt försiktig med solen, men det bör å andra sidan alla ni andra också vara. (Har redan köpt solskyddskläder inför sommaren, med solskyddsfaktor 50+ både till mig själv och barnen!) Kuratorn förberedde oss också på ett bakslag med negativa, jobbiga tankar, men det får vi ta om eller när det kommer.

Men nu ska jag njuta av livet! Jag ska på återbesök vid midsommar och innan dess är det inte lönt att jag försöker göra några egna undersökningar eftersom det är svårt så nära inpå operationen, så fram till dess ska jag bara vara FRISK!

11 kommentarer:

  1. Underbart Ulrika!
    Kram/Parthena

    SvaraRadera
  2. JAAAA!!!! KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM
    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Sååå ljuuuvligt.Jag är såå glad för er alla.Njuuut till 100%. Många kramar från Helene Moseley

    SvaraRadera
  4. ÅÅÅåååååååå så underbart!!!!
    Vilken lyckokänsla jag fick.
    Tror dock at din lyckokänsla är en hel del starkare än min.
    Kram!!!!!!!
    /Ulrika, Tomelilla

    SvaraRadera
  5. Underbaaaaart !!
    Monica Ö berättade det idag på jobb då hon fick ditt sms.... åhh vad glad jag blev för din/er skull.
    Hääärligt !!!!

    Massor av kramar // Cecilia

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara nyheter!

    Har hoppats på detta inlägget hela dagen och bara tänkt massa positiva tankar.

    Jag minns hur härliga de där lätta stegen var :)

    Njut riktigt mycket nu, det är du och resten av familjen väl värda!

    Kram Kristin

    SvaraRadera
  7. Härligt att höra Ulrika!! Eva berättade det idag på jobbet, verkligen jätteskönt att höra.
    Ha det bra så ses vi på jobbet :)

    Kram Max

    SvaraRadera
  8. Yes!! Bättre nyheter finns inte! Vi är så glada för er skull! Efter allt som du och familjen kämpat igenom så hoppas jag att ni har möjlighet att ta en semester och bara rå om er och njuta, om än bara för en helg.
    Välkommen tillbaka till vardagen och vi förstår att du ser på livets värde med andra ögon. Är övertygad om att den nya synen kommer att ge dig mer glädje än någonsin.
    Stora kramar från fam Eldh

    SvaraRadera
  9. Stort, stort, stort GRATTIS !!!

    SvaraRadera
  10. GRATTIS Ulrika! Jag gläds verkligen med dig!!!!!!!!! Vilken underbar känsla det måste vara.
    Tusen kramar från Annika

    SvaraRadera
  11. HÄRLIGT!!!!!!! Njut av livet varje dag!! Fyll inte livet av dagar - Fyll dagarna med liv!!! Det är mitt favoritcitat! Tycker alltid att man tänker till när man hör det ! Kram Annika (PO)

    SvaraRadera