9 mars 2010

Återhämtning

Efter två dagar på jobbet känner jag nu att jag återhämtat mig ganska bra efter operationen, både mentalt och fysiskt. Jag är inte alls så trött som jag trodde att jag skulle vara. Som alltid är det härligt att träffa mina trevliga, gulliga och omtänksamma arbetskamrater.

Idag har jag varit inne i Lund hos Maria, min glada, trygga och trevliga sköterska. Apelsinen i armhålan hade på några dagar blivit en grapefrukt och det var inte skönt! Hon stack in en STOR nål och tömde ut lymf- och sårvätska ur sårhålan. Det var både normalt och förväntat att jag skulle komma in och få det tömt, och förmodligen blir det en gång till nästa vecka. Kroppen tar normalt sett hand om detta själv, men eftersom alla lymfkörtlar i det området är borta så tar det lite längre tid (ett halvår, eller så...), därför får man hjälpa till lite på vägen. Det gjorde inte ett dugg ont. Faktiskt kände jag ingenting - det är väl det positiva med att de skurit av alla nerver i området. Sen lärde hon mig också ett nytt ord; "sårkanal". Kanske kan jag få användning av det också nån gång. Men jag tror ändå att "sårhåla" är min fortsatta favorit!
2,5dl och många skratt senare gick jag därifrån och kände mig nästan som en ny människa. Det behövs så lite...

I kväll ska jag träffa de andra mammorna i min mammagrupp. Blentarps Byakrog, vårt stamställe. Härligt att få komma hemifrån en stund, att få träffa andra med barn i samma ålder och inte minst - att få äta god mat i lugn och ro!

3 kommentarer:

  1. Skönt att vätskan är borta.
    NJUT i kväll!! Kram, Gunilla

    SvaraRadera
  2. Det var kul att se dig igår! Du såg väldigt pigg och glad ut måste jag säga. Hoppas att det håller i sig.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Lotta! Jättekul att träffa dig igår! Ta hand om dig!
    Kram Maria

    SvaraRadera