29 september 2010

Clownbesök

Idag har jag varit med Erik på barnkliniken i Ystad för att träffa läkaren ang Eriks mjölkintolerans, dvs inget allvarligt. Trots det har jag funderat lite på hur det skulle gå. Inte för Eriks del, men för min egen. Jag känner mig inte helt bekväm i sjukhusmiljö efter allt som hänt. Men det gick bra.

När vi satt i väntrummet dök plötsligt två clowner upp. De var fantastiska! Lugnt och fint pratade de med barnen och läste verkligen av vad varje barn kunde och ville. Erik var lite rädd, så de lät honom hålla sig i utkanten och följa med på sitt vis.

Jag blev glad, samtidigt som jag kände en stor sorg över att de behövs. Barn borde inte få bli sjuka! Men sjukhusclownerna behövs och de gör ett fantastiskt arbete. Det måste vara ett skönt avbrott från allt sjukdoms- och sjukhusbestyr när de kommer. Både för barn och föräldrar. Och jag förstod på personalen att de också uppskattade clownbesöken.

Visst är det underbart att det finns människor som kan och vill göra detta viktiga, att gå clownronden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar