9 augusti 2010

Världens vackraste ord.

Vilket är världens vackraste ord?

Enligt cancerfondens "reklamkampanjer": imorgon.
Jag är beredd att hålla med. Nej förresten, jag håller med, absolut!
Men jag har två ord som kommer på god andraplats: vardag och vanlig

Just ordet imorgon är för någon som inte är frisk ett stort, viktigt ord.
Hur mår jag imorgon?
Vad orkar jag göra imorgon?
Kan och vågar jag planera för imorgon?
Lever jag överhuvudtaget imorgon?

Vad menar vi med imorgon? Är det bara dagen som kommer efter idag, eller är det en framtid? Här kommer också orden vardag och vanlig in i bilden. När man lever mitt i vardagen och har ett vanligt liv, då planerar man framåt. Man planerar träffar, möten, händelser, aktiviteter, resor... När man inte är frisk så vet man aldrig vad man kan, orkar och vågar planera in. Alltid måste man ha med en brasklapp: om jag mår bra den dagen...

Så är det ju egentligen för alla; "morgondagen vet du ingenting om". Men när du inte är frisk så finns detta alltid i dina tankar.

Vi får alla höra hur viktigt det är att "leva i nuet" och "njuta av stunden". Och visst är det viktigt, jätteviktigt! Men jag kan ibland längta efter att våga tänka på morgondagen, våga se och planera framåt. Jag längtar efter att ha ett vanligt liv, en vardag som bara rullar på. Lite längre än bara imorgon...

3 kommentarer: