30 september 2011

Lång dag

Steg upp redan 5.30 för att äta lite frukost, för efter 06.00 fick jag inte äta något.
Sen kunde jag såklart inte somna igen.

Lämnade barnen på skola/förskola innan det bar av till Lund. Jobbigt, jobbigt, jobbigt. Men ack vad de är gulliga där. Vi fick ett rum nästan direkt där jag skulle bli injicerad med radioaktiv sockerlösning och sen sitta och vila i en timme. Man får inte läsa och helst inte ens prata. Två stora, sköna fällbara fåtöljer stod i vårt rum. En till mig och en till maken. Vi hade precis satt oss ordentligt tillrätta när sköterskan kom och undrade om vi kunde tänka oss att byta rum. De hade fått in en patient som också skulle genomgå denna undersökning, och han hade hemskt ont när han låg ner. Kunde vi tänka oss att överlåta fåtöljerna till honom? Självklart bytte vi. Till ett rum med en skön säng till mig - och en hård trästol till Håkan. Nerköp för hans del, men vad gör man inte för sina medpatienter?

Efter en timme kom sköterskan och sa att röntgenmaskinen stannat så de var tvungna att starta om den. Allt blev lite försenat. En halvtimme senare var det min tur. Eftersom jag haft radioaktiviteten i kroppen längre än man "ska" innan undersökningen och med hänsyn till halveringstiden så tog det längre tid att ta bilderna också.
Totalt brukar hela besöket ta ca 2,5h, idag tog det 3,5h. Klockan var 13.30 innan vi kom därifrån. Då var jag hungrig.

Har varit trött i eftermiddag. Det tar på krafterna att vila...

1 kommentar:

  1. Ulrika!!
    Det har tagit mig några dagar att kunna kommentera på din blogg. Jag fick en chock. Men du, glöm aldrig att du inte är ensam!! Gråt för allt du är värd- låt ilska, frustration, rädsla och ångest flöda genom de där tårarna. Nu tar vi ett steg i taget.
    Många, många kramar
    Annika

    SvaraRadera