14 mars 2011

Tillbaka i sjukhusvärlden

Efter mer än en månads "ledighet" från sjukhusbesök är jag nu tillbaka i sjukhusvärlden igen. Idag har jag varit i Lund och gjort ännu en CT-PET-undersökning. Denna gång var det en uppföljande undersökning efter operationen i julas. Givetvis passar de på att kolla hela kroppen. De sprutade, som vanligt, in radioaktiv sockerlösning i blodet för att denna ska söka sig till områden med hög cellaktivitet (t.ex. cancer). Efter ca 1h vila (man bör inte ens prata) får man åka fram och tillbaka genom två bågar, det tar ca 45min. Den ena är en vanlig skiktröntgen, CT´n. Den andra är själva PET-maskinen som också skiktröntgar, men scannar efter radioaktiviteten. Så nu är jag genomlyst både utifrån och inifrån, tror jag.

Nu är det väntan som gäller. Det kan dröja tre veckor tills jag får något besked. I vanliga fall tycker man att veckorna rusar iväg, men när man väntar på ett besked så känns varje dag lång som en hel vecka.

Vänta, vänta, vänta....
... och hoppas på att de inte hittar något konstigt. Det har ju varit väldigt skönt att inte behöva åka till Lund titt som tätt för att besöka sjukhuset.

Jag tar gärna en ny ledighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar