10 juni 2010

Läkarbesök

Lite nervös - eller kanske mer än lite - var jag idag inför läkarbesöket, men det gick bra.

Läkaren vi träffade idag var inte samma som opererade mig, men det gjorde inget. Vi träffade honom i julas. Han är brutalt ärlig och mycket bra. Extra bra känns det att han forskar på melanom och far världen runt på möten och konferenser gällande just melanom.
Han tittade på mina många prickar och konstaterade att de är många men att de såg helt normala ut. Han visade mig också vilka jag ska vara extra uppmärksam på och berättade hur och varför. Håkan fick också en liten lektion så att han kan hjälpa mig att hålla koll.
Han tittade också på mina "hjärnspöke-tumörer". En i nacken och en på handen och bestämde att det bara är hjärnspöke-tumörer, inga riktiga tumörer. Skönt.

Han dämpade också lite av min panik inför solen. Visst ska man vara försiktig och inte minst vi som är väldigt ljushyade, men han tyckte inte att vi skulle sitta inlåsta i en källare alla sommardagar. Normal (eller kanske lite extra stor) försiktighet; inne eller i skuggan mellan 11 och 15, solskydd i form av kläder och kräm.

Sen pratade han lite om spridning och friskförklaring.
Han sa att man ALDRIG blir friskförklarad från denna sjukdom. Däremot blir risken för återfall mindre och mindre ju längre tiden går och efter några år behöver man inte längre gå på återbesök utan man får själv höra av sig om man får problem.
När det gäller spridning så behöver man inte vara så orolig för att det ska dyka upp nya melanom i nya prickar, det gör det ibland, men eftersom man i denna situation är uppmärksam så hinner man ta bort dem innan de blir farliga. Den spridning som kan förekomma är om cancern har vandrat ut i lymfan (vilket den ju har, även om jag hoppas att den är begränsad och stoppad i tid). Den kan då sprida sig till andra organ. Man gör dock inga rutinundersökningar (typ skiktröntgen) för att kolla sånt, utan det är först om man får besvär och smärtor som man kollar upp det.

Nåja, jag kan ju inte gå och oroa mig för det varje dag, så det får jag lägga undan i något bra hjärnfack och hoppas att det stannar kvar där.
Nu ska jag njuta av att vara vanlig. Jag ska jobba 5 dagar till, sen är det semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar